Port morski Kołobrzeg


Port morski Kołobrzeg to istotny punkt na mapie regionu nadmorskiego w Polsce, zlokalizowany nad Morzem Bałtyckim, na ujściu rzeki Parsęty, w województwie zachodniopomorskim. To miejsce ma znaczenie zarówno handlowe, jak i rybackie, oferujące przy tym marinę jachtową oraz usługi dla pasażerów.

W strukturze portu znajdują się nabrzeża przeładunkowe, które umożliwiają transport towarów oraz obsługę statków handlowych. Dodatkowo, port może poszczycić się dwiema stoczniami, które zajmują się naprawą i konserwacją jednostek pływających. Dla rybaków uruchomiono Lokalne Centrum Pierwszej Sprzedaży Ryb, które wspiera lokalny przemysł rybny.

Na terenie portu kołobrzeskiego funkcjonuje także brzegowa stacja ratownicza SAR, co zapewnia bezpieczeństwo na wodach Bałtyku. Warto również zwrócić uwagę na morskie przejście graniczne, które znacząco ułatwia komunikację między Polską a sąsiednimi krajami.

Położenie

Tereny portowe w Kołobrzegu rozciągają się na obu brzegach rzeki Parsęty. Po stronie wschodniej znajdują się ważne obiekty, takie jak przystań handlowa oraz przystań pasażerska, które służą zarówno transportowi towarowemu, jak i osobowemu. Na wyspie Solnej zlokalizowana jest marina, stanowiąca idealne miejsce dla jachtów i jednostek sportowych.

W przeciwieństwie do tego, po stronie zachodniej rzeki ulokowano przystań rybacką oraz port wojenny, które pełnią kluczowe funkcje w zakresie rybołówstwa oraz obronności.

Granice portu morskiego w Kołobrzegu zostały oficjalnie określone w roku 2021, co stanowi istotny krok w zarządzaniu infrastrukturą portową.

Działalność

Port handlowy w Kołobrzegu odgrywa istotną rolę na regionalnej mapie transportowej, a jego obroty ładunkowe w 2006 roku wyniosły 154,3 tys. ton. Na terenie tego portu funkcjonuje nie tylko infrastruktura handlowa, ale także marina jachtowa oraz port rybacki, który obsługuje 114 jednostek rybackich.

Warto również zaznaczyć, że port w Kołobrzegu cieszy się popularnością wśród pasażerów. Liczba osób przewożonych przez statki redowe wzrosła w ostatnich latach. W 1998 roku wyniosła ona 300 tys., w 2002 roku już 400 tys., a w roku 2003 znowu przekroczyła tę granicę. Ponadto, wzrost międzynarodowego ruchu pasażerskiego między 2005 a 2006 rokiem plasował się na poziomie 87,7%.

Port jest również miejscem, gdzie zlokalizowana jest siedziba oddziału urzędu celnego, co potwierdza jego znaczenie nie tylko z punktu widzenia transportu towarowego, ale również obsługi ruchu granicznego. Warto wspomnieć, że w Kołobrzegu funkcjonuje morskie przejście graniczne, które w 2003 roku obsłużyło 9714 osób.

Rodzaje ładunkówObroty [tys. ton]Procent [%]
Zboża53,333,82
Ładunki drobne43,027,28
Ropa oraz produkty naftowe6,94,38
Inne ładunki masowe54,434,52
Łącznie (Σ)157,6100

Warunki nawigacyjne

W porcie morskim Kołobrzeg obowiązują określone limity dotyczące wielkości jednostek pływających, które mogą do niego wchodzić. Statki, które planują wpłynąć do portu, nie powinny przekraczać 100 metrów długości, 15 metrów szerokości oraz 5,0 metra zanurzenia. Dla jednostek nabierających wody słodkiej te limity wynoszą odpowiednio 90 metrów długości, 14 metrów szerokości oraz 5,5 metra zanurzenia, przy średnim poziomie wody.

Redę portu definiuje akwen, który jest ograniczony linią kołową o promieniu 1,5 mili morskiej, prowadzącą od pozycji czerwonej latarni zlokalizowanej na wschodnim falochronie. To szczegółowe określenie ma kluczowe znaczenie dla zabezpieczenia nawigacji oraz bezpieczeństwa jednostek do niego wpływających.

Kanał portowy, który rozciąga się od głowicy wschodniego falochronu do południowo-wschodniej granicy portu, ma powierzchnię wynoszącą 132 738 metrów kwadratowych. Natomiast kanał od obrotnicy do Kanału Drzewnego zajmuje obszar o powierzchni 840 metrów kwadratowych.

Infrastruktura

Port morski Kołobrzeg, będący kluczowym punktem na mapie polskiego wybrzeża, szczyci się wieloma nowoczesnymi udogodnieniami. W sercu portu, w rozwidleniu kanałów portowych, znajduje się obrotnica statków, która ma średnicę 140 metrów oraz powierzchnię wynoszącą 15 386 m².

Bezpieczeństwo żeglugi zapewniają dwa falochrony: wschodni i zachodni, których długości to odpowiednio 308 m oraz 205 m. Szerokość portu w miejscu wschodniego falochronu wynosi 47 m, chociaż zwęża się do 24 m, co sprzyja efektywnemu zarządzaniu ruchem statków.

Kołobrzeg dysponuje pięcioma basenami portowymi; największy z nich, Basen Rybacki, ma powierzchnię 14 835 m². Kolejno, Basen Jachtowy zajmuje 5 979 m², Basen Remontowy 4 337 m², a Basen Łodziowy – 2 728 m². Najmniejszy basen to Basen Łodziowy usytuowany przy bosmanacie, którego powierzchnia wynosi 235 m².

Na terenie portu znajduje się także jedna dalba dewiacyjna, a w 2006 roku łączna długość nabrzeży przeładunkowych, które nadawały się do eksploatacji, wyniosła 786 m. Ważnym elementem infrastruktury jest brzegowa stacja ratownicza Służby SAR, która posiada łódź ratowniczą RIB typu Gemini Waverider 600 R-27 oraz morski statek ratowniczy typu SAR-1500, usytuowany przy nabrzeżu Promowym.

Nie bez znaczenia jest również obecność terenowego oddziału inspektoratu rybołówstwa morskiego. Warto zaznaczyć, że port ma historyczne połączenie z koleją; bocznicę kolejową wprowadzono już w czasach niemieckich. Obecnie torowisko ma układ trójkąta, gdzie tory dzielą się na siedem bocznic końcowych, a pod latarnią morską znajduje się tor wyciągowy.

W porcie można znaleźć podwójną rampę typu bocznego, a częściowy remont torowiska przeprowadzono wiosną 2007 roku, kiedy to wymieniono szyny i podkłady na Nabrzeżu Pilotowym. W sierpniu 2009 roku zmodernizowano rozjazd na głowicy kołobrzeskiej stacji, co łączy się z rozpoczęciem bocznicy portowej. Ostatni remont infrastruktury kolejowej miał miejsce w 2019 roku, co umożliwiło ponowne wprowadzanie taborów kolejowych do portu.

Nabrzeże/PirsDługość
Bosmańskie nabrzeże24,0 mb
Nabrzeża Basenu Łodziowego przy bosmanacie43,8 mb
Pilotowe nabrzeże146,0 mb
Szkutnicze nabrzeże101,0 mb
Turystyczne nabrzeże62,0 mb
Jachtowe nabrzeże55,0 mb
Manewrowe nabrzeże104,5 mb
Szkolne nabrzeże87,0 mb
Nabrzeże Basenu Łodziowego (Wyspa Solna)225,0 mb
Skarpowe nabrzeże142,7 mb
Postojowe nabrzeże215,0 mb
Wschodnie nabrzeże101,5 mb
Remontowo-Rybackie nabrzeże126,41 mb
Koszalińskie nabrzeże142,7 mb
Słupskie nabrzeże125,0 mb
Zbożowe nabrzeże200,0 mb
Węglowe nabrzeże250,7 mb
Nabrzeże przy Zjazdach67,0 mb

Historia

Historia portu w Kołobrzegu sięga wielu lat wstecz. W roku 1936 port przyjął 437 statków, co zaowocowało przeładunkiem wynoszącym 73 945 ton. Dwa lata później, w 1938 roku, przeładunki wzrosły do 235 064 ton, przy czym 73% tej wartości stanowił obrót krajowy. W latach trzydziestych XX wieku port pełnił istotną rolę jako miejsce postoju dla jachtów i żaglówek.

W Kołobrzegu organizowano regularnie regaty i inne zawody żeglarskie, co przyczyniło się do rozwoju kultury morskiej w regionie. Choć funkcje portowe były kluczowe dla rozwoju miasta, Kołobrzeg rozwijał się także w oderwaniu od portowej działalności.

Na szczególną uwagę zasługuje data 18 marca 1945 roku, kiedy to Fort Ujście w porcie był ostatnim bastionem oporu niemieckich wojsk w trakcie obrony Twierdzy Kołobrzeg. Przez ostatnie dni obrony portu trwały intensywne działania ewakuacyjne niemieckich żołnierzy oraz cywilów.

W 1964 roku, na mocy decyzji Ministra Żeglugi, port morski w Kołobrzegu został formalnie ustanowiony. W latach 1989–1993 przy porcie istniał wolny obszar celny, który składał się z dwóch rejonów: w dawnej wsi Korzystno o powierzchni 58 ha oraz przy kapitanacie mającym 2,1 ha.

Rok 1996 przyniósł kolejny istotny krok w zarządzaniu, kiedy to połączono administrację miasta i portu, tworząc Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg. W ten sposób rozpoczęto nowy etap w historii portu, który kontynuuje swoją działalność do dziś.

Przypisy

  1. Dobry rok przeładunków w Porcie Kołobrzeg - Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg
  2. Funkcja Handlowa - Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg
  3. Kołobrzeg - Morska Stacja Ratownicza. Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa. [dostęp 15.05.2015 r.]
  4. Zarządzenie Nr 1 Dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku z dnia 28.04.2014 r. Przepisy portowe (Dz. Urz. Woj. Pomorskiego z 2014 r. poz. 2157)
  5. Załącznik Nr 3 do Zarządzenia Nr 1 Dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku z dnia 17.05.2012 r. (Dz. Urz. Woj. Pomorskiego z 2012 r., poz. 2103)
  6. R. Techman: Małe porty Wybrzeża Środkowego w latach 1945–1952, „Studia Bałtyckie”, Historia, T. 2, Koszalin 1996 r., s. 225.
  7. Marek Żukowski. Gospodarka morska w Kołobrzegu w latach 1945–1950. „Rocznik Koszaliński”. 31, s. 261-262, 2003 r.
  8. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14.10.2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 1998)
  9. Główny Urząd Statystyczny, Gospodarka morska w Polsce w 2006 r., s. 5.
  10. Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 25.08.1993 r. (Dz.U. z 1993 r. nr 81, poz. 383)
  11. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31.08.1993 r. (Dz.U. z 1993 r. nr 83, poz. 389)
  12. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 02.06.1989 r. (Dz.U. z 1989 r. nr 37, poz. 201)
  13. Inspektorat Rybołówstwa Morskiego w Kołobrzegu. Okręgowy Inspektorat Rybołówstwa Morskiego w Słupsku. [dostęp 03.05.2009 r.]
  14. Port. Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg. [dostęp 24.04.2009 r.]
  15. Krystian Pietrzak: Uwarunkowania rozwojowe portu Kołobrzeg. portalmorski.pl.
  16. a b c Porty morskie. W: Rocznik statystyczny gospodarki morskiej 2007. Warszawa, Szczecin: Główny Urząd Statystyczny, 2007, s. 71.
  17. a b 2.2.2.1 Port morski. W: UM w Kołobrzegu, Inwest Consulting SA: Plan rozwoju lokalnego miasta Kołobrzeg na lata 2005-2007. Kołobrzeg, 2004-11-08, s. 35.

Pozostałe obiekty w kategorii "Porty":

Morskie przejście graniczne Kołobrzeg | Port wojenny Kołobrzeg

Oceń: Port morski Kołobrzeg

Średnia ocena:4.55 Liczba ocen:15