Kołobrzeg to stacja kolejowa położona w malowniczym mieście o tej samej nazwie, w województwie zachodniopomorskim, w Polsce. Zgodnie z klasyfikacją Polskich Kolei Państwowych (PKP), stacja ta jest zakwalifikowana jako dworzec turystyczny, co oznacza, że pełni ważną rolę w obsłudze podróżnych, szczególnie w okresach wysokiego ruchu turystycznego.
Stacja Kołobrzeg charakteryzuje się dogodnymi połączeniami z wieloma większymi miejscowościami w Polsce. Orientacyjny czas przejazdu do niektórych z nich prezentuje się następująco:
- Koszalin – 0:34 godz. (EIP),
- Szczecin – 2:05 godz.,
- Gdańsk – 2:55 godz. (EIP),
- Poznań – 3:55 godz.,
- Warszawa – 5:50 godz. (EIP),
- Wrocław – 6:30 godz.,
- Łódź – 7:40 godz.,
- Kraków – 8:20 godz. (EIP).
Dzięki tym połączeniom, Kołobrzeg staje się bardziej dostępny dla turystów oraz mieszkańców, co niewątpliwie przyczynia się do jego popularności jako jednego z ciekawszych miejsc wypoczynkowych w Polsce.
Ruch pasażerski
Ruch pasażerski na stacji kolejowej w Kołobrzegu odgrywa istotną rolę w komunikacji lokalnej oraz turystyce. W ostatnich latach obserwuje się zmiany w liczbie podróżnych korzystających z tej stacji, co znalazło swoje odzwierciedlenie w danych dotyczących rocznej wymiany pasażerskiej.
Rok | Roczna wymiana | Pasażerowie na dobę | Lokalizacja w Polsce |
---|---|---|---|
2017 | 1 020 000 | 2 800 | 89 |
2018 | 1 100 000 | 3 000 | _ |
2019 | 1 170 000 | 3 200 | 89 |
2020 | 695 000 | 1 900 | 82 |
2021 | 986 000 | 2 700 | 74 |
2022 | _ | 4 000 | 89 |
Statystyki wskazują na tendencję wzrostową w niektórych latach, co może sugerować rosnącą popularność tej lokalizacji jako miejsca turystycznego oraz ważnych węzłów komunikacyjnych.
Historia
Kołobrzeska stacja kolejowa została oficjalnie otwarta 1 czerwca 1859 roku, co zbiegło się z inauguracją linii do Białogardu. Na początku funkcjonowała jako stacja czołowa, jednak sytuacja zmieniła się 25 maja 1882 roku, gdy uruchomiono linię w kierunku Szczecina, należącą do Towarzystwa Kolei Żelaznej Dąbie – Kołobrzeg (Altdamm-Kolberger Eisenbahn). Z kolei 18 maja 1899 roku Kołobrzeg zyskał statut stacji węzłowej, otwierając nową linię do Koszalina.
W roku 1945, podczas intensywnych walk, które miały miejsce w rejonie dworca kolejowego w trakcie bitwy o Kołobrzeg, Niemcy używali pociągu pancernego Panzerzug 72A. 17 marca Wojsko Polskie przeprowadziło natarcie na dworzec, który został zdobyty w nocy przez oddziały 7 Pułku Piechoty.
Kolejnym istotnym obiektem w Kołobrzegu był dworzec normalnotorowy znany jako Kołobrzeg Kostrzewno (niem. Kolberg Siederland). Ten dworzec znajduje się u zbiegu ulic Jedności Narodowej, Solnej i Bałtyckiej, a obecnie nosi nazwę Kołobrzeg Stadion. Warto również wspomnieć o stacji Kołobrzeg Wąskotorowy, która została zlikwidowana na początku lat 60. XX wieku. To był początek Kołobrzeskiej Kolei Wąskotorowej, która prowadziła m.in. do Karlina, Gościna oraz Dargocic.
Wszystkie trzy linie, które docierają do stacji, są jednotorowe, a linia do Goleniowa nie została zelektryfikowana. Na tej trasie przewozy pasażerskie obsługiwane są przez autobusy szynowe, a ruch towarowy jest znikomy.
W marcu 2015 roku Przewozy Regionalne podpisały umowę z firmą Skanska na rozbudowę hali postojowej EZT, co zaowocowało uroczystym otwarciem obiektu 8 grudnia tego samego roku. W styczniu 2024 roku zakończono remont budynku dworcowego, w trakcie którego odtworzono historyczny kształt wieży oraz współczesne instalacje, takie jak elektroniczne wyświetlacze z rozkładem jazdy. Odrestaurowano także historyczny fryz oraz zaktualizowano wyposażenie, uwzględniając nowoczesne ławki i oświetlenie. Do obiektu dodano również kasy dworca autobusowego w wschodniej części budynku.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Kołobrzeg Amfiteatr | Kołobrzeg Ogrody | Kołobrzeg Wschód | Kołobrzeg Stadion | Kołobrzeg Wschodni | Kołobrzeg ZachódOceń: Kołobrzeg (stacja kolejowa)