Kołobrzeg Stadion


Kołobrzeg Stadion to istotny przystanek kolejowy, usytuowany w malowniczym Kołobrzegu, który znajduje się w województwie zachodniopomorskim w Polsce.

Stacja ta jest dogodnie zlokalizowana w miejscu, gdzie krzyżują się ulice Solna, Bałtycka oraz Jedności Narodowej, co czyni ją łatwo dostępną dla podróżnych.

Ruch pasażerski

Ruch pasażerski w Kołobrzegu ma kluczowe znaczenie dla lokalnego transportu i infrastruktury. Analiza danych z tego obszaru pokazuje, jak rozwijał się ruch pasażerski w ostatnich latach. Poziom korzystania z komunikacji publicznej świadczy o potrzebach mieszkańców oraz turystów odwiedzających to malownicze miejsce.

RokIlość pasażerów na dobę
201720-49
202250-99

W artykule zaprezentowano zmiany w liczbie pasażerów, co może mieć wpływ na przyszłe inwestycje i rozwój usług transportowych w regionie.

Historia

W okresie przed II wojną światową na terenie obecnego przystanku kolejowego znajdowały się jednocześnie mijanka oraz peron, które służyły podróżnym. Dodatkowo istniał tu również dworzec kolei wąskotorowej, znany jako Kolberg Siederland, który posiadał swoją lokomotywownię.

W latach 60. XX wieku doszło do likwidacji kolei wąskotorowej na tych terenach, co wiązało się z przekształceniem obszaru dworca Kostrzewno w bazę przeładunkową dla Kombinatu Budowlanego w Kołobrzegu. Wówczas zainstalowano tam dwie suwnice bramowe, które miały za zadanie obsługiwać trzy bocznice kolejowe, transportujące kruszywo do wytwórni prefabrykatów, potocznie znanej w regionie jako „fabryka domów”, zlokalizowanej w miejscowości Bezpraw, blisko Zieleniewa.

W latach 90. XX wieku, dalsze zmiany doprowadziły do zlikwidowania suwnic bramowych oraz dwóch bocznic kolejowych. Pozostała jedynie trzecia bocznica, która przez pewien czas była wykorzystywana na potrzeby kolejowych wczasów wagonowych. Z biegiem lat, w 2005 roku, nastąpiła likwidacja zwrotnicy kolejowej, przez co wagony stały się odcięte od czynnej linii. W wyniku tego, we wrześniu 2010 roku miała miejsce całkowita zezłomowanie bocznicy oraz znajdującego się w niej taboru. Dzięki temu, jeden z wagonów na szprychowych kołach z czasów I wojny światowej został przejęty przez Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu.

W bezpośrednim sąsiedztwie dworca Kostrzewno, pomiędzy ulicą Bałtycką a mostem na Kanale Drzewnym, odchodziła bocznica prowadząca do portu wojennego Kołobrzeg oraz spółdzielni rybackiej „Barka”. Należy podkreślić, że tor będący własnością Agencji Mienia Wojskowego został ostatecznie zlikwidowany we wrześniu 2007 roku w związku z planowanym remontem nawierzchni ul. Bałtyckiej. Na śladzie po tej bocznicy powstała nowa ścieżka rowerowa, wchodząca w skład szerszej trasy o nazwie Velo Baltica.

W 2013 roku, na skutek modernizacji mostu na Parsęcie, który znajduje się wzdłuż linii kolejowej łączącej Szczecin z Kołobrzegiem, powstał nowy peron, co umożliwiło reaktywowanie przystanku o nazwie Kołobrzeg Kostrzewno. Przystanek ten, po pewnym czasie, stał się końcowym punktem dla wielu pociągów przyjeżdżających z Szczecina. Po zakończeniu modernizacji, jednakże, peron został na pewien czas zamknięty dla ruchu pasażerskiego.

W roku 2014, biorąc pod uwagę wzrastającą popularność przystanku, podjęto decyzję o jego ponownej reaktywacji w ruchu pasażerskim. Zarządca infrastruktury zajął się dostosowaniem peronu do wciąż obowiązujących wymogów technicznych oraz montażem oświetlenia. Ostatecznie, przystanek o nowej nazwie Kołobrzeg Stadion został uruchomiony ponownie 15 czerwca 2014 roku.

Obecnie

W Kołobrzegu funkcjonuje grupa bocznic dworca Kostrzewno, które odchodzą od głównej trasy kolejowej po zachodniej stronie ulicy Jedności Narodowej. Jedną z tych tras przecina ulica Sienkiewicza, a następnie prowadzi do byłej bazy paliwowej CPN, która obecnie jest zarządzana przez PKN Orlen przy ulicy Rolnej.

W latach 2005–2007 tor ten służył do transportu głazów i kruszywa z Kotliny Kłodzkiej, które były wykorzystywane do modernizacji falochronu w porcie kołobrzeskim. Obecnie można zauważyć, że od tego toru odchodzi również bocznica, która jest nieużywana i prowadzi do punktu zbierania złomu. Dodatkowo, istnieje tor łączący z dawną rozlewnią wody mineralnej „Perła Bałtyku”, jednak tor wyciągowy dojazdu do tej rozlewni jest obecnie zajęty przez wagony wykorzystywane przez pracowników oraz emerytów PKP.

Przypisy

  1. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 17.09.2023 r.
  2. Velo Baltica z kolejnymi inwestycjami dla rowerzystów | rpo.wzp.pl [dostęp 14.04.2021 r.]
  3. gandalf, Testujemy ścieżkę wzdłuż ul. Bałtyckiej [video] [online], Kołobrzeg - Informacje, Atrakcje, Wydarzenia - MiastoKolobrzeg.pl [dostęp 14.04.2021 r.]
  4. Kołobrzeg z nowym przystankiem kolejowym. [w:] Rynek Kolejowy [on-line]. ZDG TOR Sp. z o.o, 29.05.2014 r. [dostęp 30.05.2014 r.]
  5. Piotr Pasikowski: Powstaje przystanek PKP „Kołobrzeg Stadion”. informacje.kolobrzeg.pl, 04.03.2013 r. [dostęp 03.04.2015 r.]
  6. IwonaI. Marciniak IwonaI., Ciekawostka: zabytkowy wagon trafi do muzeum w Kołobrzegu [online], gs24.pl, 06.10.2010 r. [dostęp 03.04.2015 r.]
  7. MariuszM. Wolański MariuszM., Zabytkowy wagon trafił do kołobrzeskiego muzeum [online], radioszczecin.pl, 10.10.2010 r. [dostęp 03.04.2015 r.]
  8. PawełP. Pawłowski PawełP., ZABYTKOWY WAGON KOLEJOWY [online] [dostęp 03.04.2015 r.]
  9. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
  10. 15 czerwca zostanie uruchomiony przystanek kolejowy Kołobrzeg Stadion. przewozyregionalne.pl [dostęp 03.04.2015 r.]

Oceń: Kołobrzeg Stadion

Średnia ocena:4.52 Liczba ocen:18