Polska Żegluga Bałtycka, znana również jako PŻB albo Polferries, to renomowane polskie przedsiębiorstwo armatorskie, które ma swoją siedzibę w malowniczym Kołobrzegu. Początkowo firma była przedsiębiorstwem państwowym, jednak w miarę rozwoju została przekształcona w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa.
Przedsiębiorstwo to specjalizuje się w obsłudze połączeń promowych pomiędzy Polską a krajami skandynawskimi, w tym Szwecją oraz Danią. Jego oferta biletowa jest skierowana zarówno do osób podróżujących w celach biznesowych, jak i turystycznych.
Pion lądowy Polskiej Żeglugi Bałtyckiej reprezentuje tzw. spółka matka, w skład której wchodzą: centrala w Kołobrzegu, dwa biura podróży zlokalizowane w Warszawie i Szczecinie, biuro promowe w Świnoujściu, a także biuro sprzedaży w Gdańsku. Prężnie działający zespół w tych lokalizacjach zapewnia kompleksową obsługę klientów oraz organizację rejsów promowych.
Ważnym elementem działalności PŻB jest również struktura spółek-córek. Cztery z nich stanowią trzon przedsiębiorstwa, z czego trzy są właścicielami promów, natomiast czwarta, działająca pod nazwą Polferries AB, prowadzi działalność na terenie Skandynawii. Dzięki tej szerokiej strukturze organizacyjnej, Polska Żegluga Bałtycka jest w stanie oferować różnorodne usługi związane z transportem morskim.
Oprócz regularnych połączeń promowych, Polska Żegluga Bałtycka angażuje się również w organizację wyjazdów turystycznych. W ofercie znajdują się wycieczki do takich krajów jak Dania, Szwecja, Norwegia oraz Finlandia, a także pobyty wypoczynkowe. Firma kieruje swoją ofertę również do miłośników turystyki kwalifikowanej, w tym wędkarzy, rowerzystów oraz amatorów połowów raków, co czyni ją wszechstronnym operatorem w regionie Bałtyku.
Aktualnie obsługiwane połączenia i pływające na nich statki
W chwili obecnej Polferries posiada w swojej flocie kilka kluczowych promów, które obsługują ważne połączenia pomiędzy Polską a krajami skandynawskimi.
Obecnie Polferries eksploatuje następujące promy:
Jednostka | Data rozpoczęcia służby | Linia (-e) |
---|---|---|
_ | 15 lutego 2005 | Gdańsk – Nynäshamn |
_ | 11 stycznia 2007 | Świnoujście – Ystad |
_ | 2015 | Świnoujście – Ystad |
_ | 2017 | Świnoujście – Ystad |
_ | 2018 | Gdańsk – Nynäshamn |
_ | 27 lipca 2024 | Świnoujście – Ystad |
W grudniu 2014 roku, znaczącym krokiem dla firmy było nabycie od włoskiego armatora Grimaldi Lines promu Euroferry Brindisi, który został przekształcony w MF Mazovia. Po przeprowadzeniu remontu oraz przebudowy jednostki w Szczecinie, prom ten od 15 czerwca 2015 roku rozpoczął regularne kursy na trasie Świnoujście – Ystad, zastępując wcześniejszy prom Wawel.
Warto również wspomnieć, że prom MF Scandinavia, który wcześniej obsługiwał połączenie Gdańsk – Nynäshamn, został w styczniu 2015 roku sprzedany do greckiego armatora Ventouris Ferries, przy czym jego nowa nazwa to Rigel II.
Na przełomie marca i kwietnia 2018 roku na trasie Gdańsk – Nynäshamn planowane jest wprowadzenie nowej jednostki promowej o nazwie Nova Star, która została zbudowana w 2011 roku w stoczni ST Marine w Singapurze.
Historia
Powstanie Polskiej Żeglugi Bałtyckiej datuje się na 31 stycznia 1976 roku, kiedy to zostało wydane Zarządzenie nr 8 przez Ministra Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej. Choć oficjalnie zaznaczono, że celem utworzenia firmy była strategia aktywizacji gospodarczej Pomorza Środkowego, to rzeczywiste przesłanki były związane z politycznymi uwarunkowaniami tamtego okresu. Miejscem siedziby firmy stał się Kołobrzeg, a jej pierwszym dyrektorem został Jan Szymański. Dzięki Zarządzeniu Nr 23 z dnia 8 marca 1977 roku, przedsiębiorstwo zainaugurowało swoje działania w obszarze usług związanych z obsługą promów, pasażerów oraz ładunków na przystaniach w Gdańsku i Świnoujściu.
Na początku kwietnia 1977 roku, nowe przedsiębiorstwo przyjęło od PLO cztery promy pasażersko-samochodowe: MF Gryf (1962), MF Skandynawia, MF Wawel (1965) oraz MF Wilanów (1966). Równolegle, Zarząd Portu Gdańsk zaangażował się w przekazanie przystani promowej w Gdańsku, natomiast Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zajmował się przystanią w Świnoujściu. W wyniku tych działań, do PŻB dołączyli marynarze z PLO oraz PŻM, co pozwoliło na kontynuację marki Polferries na rynku. W dniu 31 grudnia 1992 roku, Polska Żegluga Bałtycka została przekształcona z przedsiębiorstwa państwowego w spółkę akcyjną.
W miarę jak firma rozwijała swoje operacje, w 1997 roku wdrożono procedury Międzynarodowego Kodeksu Zarządzania Bezpieczną Eksploatacją Statków oraz Zapobieganiu Zanieczyszczeniom, znane jako ISM Code, co zaowocowało uzyskaniem certyfikatu ISO 9002. Pełne wdrożenie ISM Code miało miejsce w 1998 roku. Rok 2001 przyniósł istotne zmiany, gdyż firma przeszła gruntowną restrukturyzację finansową oraz organizacyjną, wyłączając oba terminale promowe oraz sprzedając nowoczesny prom HSC Boomerang.
Prywatyzacja
Od jesieni 2009 roku Ministerstwo Skarbu Państwa prowadziło działania mające na celu sprzedaż akcji przedsiębiorstwa, jednak na początku nie przyniosły one znaczących rezultatów. W drugiej połowie 2010 roku zaawansowane negocjacje prowadzone były z duńskim przedsiębiorstwem promowym DFDS, które zainteresowane było 91–92 procentowym pakietem akcji.
W 2014 roku prywatyzacja PŻB została wznowiona, a o zakup akcji ubiegało się siedem firm. Na początku 2015 roku Ministerstwo Skarbu ograniczyło listę potencjalnych nabywców, a oferta Żeglugi Polskiej S.A. (spółka zależna Polskiej Żeglugi Morskiej) nie została uwzględniona w dalszych rozmowach. W kontekście tych działań, związek zawodowy wyrażał sprzeciw wobec polityki MSP, co odzwierciedlała również uchwała Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z 27 stycznia 2015. Jednakże 29 stycznia 2015 Ministerstwo Skarbu ogłosiło swoje oświadczenie, w którym rozważało wstrzymanie prywatyzacji z uwagi na brak zainteresowania polskich firm żeglugowych, a Polska Żegluga Morska ogłosiła chęć opracowania planu konsolidacji obu podmiotów.
Promy
W historii PŻB funkcjonowały m.in. następujące promy:
- MF Skandynawia – od 1977 do 1981,
- MF Gryf (ex Hansa Express, Finndana) – od 1977 do 1980,
- MF Wilanów (1966) – od 1977 do 1997,
- MF Wawel (ex Gustav Vasa) – od 1977 do 1988,
- MF Łańcut – od 1985 do 1994,
- MF Silesia – od 1979 do 2005,
- MF Rogalin – od 1978 do 2003,
- MF Nieborów – od 1988 do 2002,
- HSC Boomerang – od 1997 do 2001,
- MF Pomerania – od 1978 do 2011,
- MF Scandinavia – od 2003 do 2015,
- MS Parsęta – od 1990 do 1997.
Linie promowe
Polska Żegluga Bałtycka obsługiwała następujące trasy promowe:
- Gdańsk – Helsinki,
- Gdańsk – Nynäshamn,
- Gdańsk – Karlskrona,
- Gdańsk – Oxelösund,
- Gdańsk – Visby,
- Helsinki – Visby,
- Świnoujście – Kopenhaga (od 16 czerwca 1977),
- Świnoujście – Kopenhaga – Felixstowe,
- Świnoujście – Kopenhaga – Travemünde,
- Świnoujście – Malmö,
- Świnoujście – Ystad,
- Świnoujście – Ystad – Kopenhaga,
- Travemünde – Gdańsk – Ryga,
- Travemünde – Rønne,
- Kołobrzeg – Nexø.
Czartery
W ramach czarterów, firma dostarczała usługi na następujących trasach:
- Bremerhaven – Reykjavík,
- Genua – La Goulette (Tunis),
- Cork – Swansea,
- Cork – Roscoff.
Żegluga towarowa
Prócz działalności promowej, przedsiębiorstwo oferowało także usługi trampingowe krótkiego zasięgu oraz eksploatowało port w Kołobrzegu. Do transportu towarowego wykorzystywane były statki typu roro, takie jak:
- MS Parsęta,
- MF Drottningen,
- MF Gute,
- MF Kahlenberg.
Dodatkowo, firma dysponowała flotyllą mniejszych statków, zwanych kołmaxami, które mogły zawijać do portu macierzystego armatora w Kołobrzegu, w tym: Goplana, Krasnal, Nimfa, Świetlik, Rusałka, Hajnówka, Ruciane, Barlinek, Ina, Ner, Soła, Krutynia, Orla, Odra. Kołobrzeg, Darłowo, Ustka oraz Łeba były obsługiwane przez małe kabotażowce.
Osiągnięcia
Polska Żegluga Bałtycka może poszczycić się znaczącymi osiągnięciami, które potwierdzają jej pozycję na rynku transportu morskiego.
- W 1997 roku firma uzyskała certyfikat zarządzania jakością ISO 9002, co wskazuje na wysokie standardy świadczonych usług,
- Do kwietnia 2003 roku zrealizowano przewozy dla ponad 11 milionów pasażerów od momentu powstania przedsiębiorstwa,
- W 2003 roku Polferries została wyróżniona nagrodą Bursztynowa Kaczka, przyznawaną przez Krajową Izbę Gospodarki Morskiej,
- 17 maja 2004 roku w XIV Edycji Konkursu – uzyskała Godło Promocyjne Teraz Polska w kategorii: promowe przewozy pasażerskie i ładunkowe,
- W 2015 roku z popularnego połączenia Gdańsk – Nynäshamn skorzystało 115 tysięcy podróżnych.
Przypisy
- Michał Jamroż: Prom wygrywa z samolotem. Coraz chętniej pływamy do Szwecji. trojmiasto.wyborcza.pl, 28.01.2016 r.
- Sprawa PŻB. Będzie plan konsolidacji polskich armatorów promowych?, Radio Szczecin, 16.02.2015 r. [dostęp 18.02.2015 r.]
- Stanowisko Ministerstwa Skarbu Państwa w sprawie prywatyzacji PŻB, PortalMorski.pl, 29.01.2015 r. [dostęp 31.01.2015 r.]
- Sejmik murem za PŻB. 24Kurier.pl, 27.01.2015 r. [dostęp 28.01.2015 r.]
- Prywatyzacja PŻB. etransport.pl. [dostęp 28.01.2015 r.]
- Aż siedem firm chce kupić Polską Żeglugę Bałtycką w Kołobrzegu, PortalMorski.pl, 14.12.2014 r. [dostęp 31.01.2015 r.]
- Już nie Scandinavia, GospodarkaMorska.pl, 26.01.2015 r. [dostęp 27.01.2015 r.]
- Duńczycy chcą kupić (prawie) całą PŻB. Gazeta.pl, 05.07.2010 r. [dostęp 31.01.2015 r.]
- Joanna Wiśniowska Na wiosnę nowy prom na linii Gdańsk-Nynaeshamn.
- 24kurier.pl „Varsovia” już w Świnoujściu. Od soboty będzie obsługiwać linię promową do Ystad.
Oceń: Polska Żegluga Bałtycka