Komunikacja Miejska Kołobrzeg Sp. z o.o. ma swoją historię, sięgającą 1 października 1993 roku, kiedy to dokonano przekształcenia przedsiębiorstwa. Z transformacji tej powstała nowa spółka prawa handlowego, która powstała na mocy Uchwały Rady Miasta Kołobrzeg z dnia 28 grudnia 1992 roku. Warto podkreślić, że wszystkie udziały w spółce należą do Gminy Miejskiej Kołobrzeg, co świadczy o jej lokalnym charakterze.
Przedsiębiorstwo zajmuje się świadczeniem różnorodnych usług przewozowych, zarówno w ramach lokalnego transportu zbiorowego, jak i regularnych oraz nieregularnych usług przewozowych. Usługi te obejmują nie tylko obszar miasta, ale również tereny podmiejskie, co umożliwia mieszkańcom oraz turystom łatwy dostęp do różnych lokalizacji.
Historia
W dniu 5 lipca 1926 roku w Kołobrzegu zainaugurowano komunikację autobusową, co stanowiło istotny krok w rozwoju miejskiego transportu. Do połowy 1940 roku, sieć autobusowa obejmowała 4 linie podmiejskie oraz 2 miejskie, obsługiwane przez flotę składającą się z 8 autobusów oraz 1 przyczepy.
Po zakończeniu II wojny światowej, w 1945 roku, komunikacja uliczna została reaktywowana, prawdopodobnie na przełomie lat 50. i 60. XX wieku. Już w roku 1973 autobusy miejskie kursowały na trzech kluczowych liniach, łączących dworzec kolejowy z Rościęcinem (linia 1), Podczelą (linia 2) oraz Radzikową (linia 3).
W roku 1980 funkcjonowało już 7 linii, na których początkowo eksploatowano autobusy marki San, a później modele Jelcz PR110. Warto zauważyć, że obecna linia 8, obsługująca dzielnicę uzdrowiskową, w tym czasie nosiła numer 5 i funkcjonowała tylko w sezonie letnim. Po roku 1990 miała miejsce likwidacja linii 9 kierującej do Budzistowa oraz linii 2 do Podczela, która została zastąpiona nową linią 5.
Dnia 11 czerwca 2010 roku w kompleksie Milenium miały miejsce uroczystości związane z 50-leciem kołobrzeskiej Komunikacji Miejskiej. W 2013 roku firma Komunikacja Miejska w Kołobrzegu Sp. z o.o. rozpoczęła wdrażanie nowoczesnego Systemu Informacji Pasażerskiej, który polegał na wyposażeniu autobusów w nadajniki GPS. Dzięki temu możliwe stało się obliczanie rzeczywistego czasu przyjazdu na przystanek danej linii. Informacje te są wyświetlane na ekranach LED, które zamontowano na niektórych przystankach.
Od 1 czerwca 2024 roku Komunikacja Miejska wprowadziła korzystne dla mieszkańców zmiany, oferując bezpłatne przejazdy dla posiadaczy Kołobrzeskiej Karty Mieszkańca. Rzeczywisty koszt tej inicjatywy, zgodnie z szacunkami, wyniesie około 1 miliona złotych dodatkowych dopłat rocznie dla miasta. W roku 2022 całkowita dopłata do działalności spółki wyniosła 10.600.000 zł, a w 2023 roku wzrosła do kwoty 11.700.000 zł.
Tabor
Tabor liniowy
W poniższym zestawieniu przedstawiono aktualny stan taboru liniowego na dzień 07.10.2022 r.
Rodzaj autobusu | Rok produkcji | Data rozpoczęcia eksploatacji | Numery taborowe | Ilość | |
Solaris Urbino 12 | III generacja | 2011, 2013, 2015 | 2011, 2013, 2015 | 172-177, 179, 180, 182, 183 | 10 |
---|---|---|---|---|---|
IV generacja | 2017 | 2017 | 185-192 | 8 | |
IV Hybrid | 2021 | 2021 | 199, 200 | 2 | |
Scania Citywide LF | 2018 | 2018 | 193-198 | 6 | |
Łączna liczba pojazdów | 26 | ||||
Procent autobusów niskopodłogowych w flocie | 100% |
Dzięki zaawansowanej flocie autobusów, Kołobrzeg dysponuje niskopodłogowymi pojazdami, które zapewniają komfort i dostępność dla wszystkich pasażerów.
Tabor wycofany z eksploatacji
Zakres taboru, który został wycofany z eksploatacji, także odzwierciedla ewolucję komunikacji miejskiej w Kołobrzegu. Warto zaznaczyć, że stan taborowy osiągnięty na 07.10.2022 r. uwzględnia:
Typ autobusu | Początek eksploatacji | Koniec eksploatacji | Numery taborowy | Liczba | |
Autosan H6 | 1994 | 2003 | 139 | 1 | |
---|---|---|---|---|---|
Jelcz M11 | 1992 | 2004 | 130 | 1 | |
Jelcz PR110M | 1992 | 2004, 2005, 2008-2011 | 102, 109-114, 117, 120, 122, 132, 138 | 12 | |
Jelcz 120M | 1994 | 2011, 2012 | 140, 141 | 2 | |
_ | Neoplan K4016td | 1998 | 2011, 2012 | 151, 152 | 2 |
_ | Nepolan N4016 | 1997 | 2012, 2013, 2016, 2017 | 144-150 | 7 |
_ | MAN NL222 | 2009 | 2017 | 166-168 | 3 |
_ | Solaris Urbino 12 II | 2002 | 2018 | 154-156 | 3 |
_ | Solbus SN11 | 2008 | 2020 | 161-163 | 3 |
_ | Scania L94UB | 2005 | 2020-2021 | 158-160 | 3 |
Suma pojazdów | 37 |
Przykłady pojazdów nieczynnych odzwierciedlają dynamiczny rozwój systemu transportowego, gdzie stare modele ustępują miejsca nowszym, bardziej efektywnym alternatywom.
Strefy Płatnego Parkowania
Od 1 maja 2009 roku administrację nad Strefami Płatnego Parkowania w Gminie Miasto Kołobrzeg przejęła Komunikacja Miejska w Kołobrzegu Sp. z o.o.
Przypisy
- Radni "za" bezpłatną komunikacją dla mieszkańców - Informacje z Kołobrzegu i okolic. Aktualne wydarzenia [online], informacje.kolobrzeg.pl [dostęp 04.06.2024 r.]
- Komunikacja Miejska Spółka z o.o. [online], www.km.kolobrzeg.pl [dostęp 09.08.2023 r.]
- Poziom04, Dwa autobusy hybrydowe zasiliły tabor Komunikacji Miejskiej [online], MiastoKolobrzeg.pl [dostęp 07.08.2022 r.]
- Gość, 50-lecie Komunikacji Miejskiej [online], MiastoKolobrzeg.pl, 11.06.2010 r. [dostęp 09.08.2023 r.]
- a b -=[Fotogaleria Transportowa]=- - Komunikacja Miejska w Kołobrzegu, sp. z o.o. KM Kołobrzeg [online], phototrans.pl [dostęp 07.10.2022 r.]
- a b Tabor - Komunikacja Miejska w Kołobrzegu Sp. z o.o. [online] [dostęp 07.10.2022 r.]
Oceń: Komunikacja Miejska Kołobrzeg