Komunikacja Miejska Kołobrzeg


Komunikacja Miejska Kołobrzeg Sp. z o.o. ma swoją historię, sięgającą 1 października 1993 roku, kiedy to dokonano przekształcenia przedsiębiorstwa. Z transformacji tej powstała nowa spółka prawa handlowego, która powstała na mocy Uchwały Rady Miasta Kołobrzeg z dnia 28 grudnia 1992 roku. Warto podkreślić, że wszystkie udziały w spółce należą do Gminy Miejskiej Kołobrzeg, co świadczy o jej lokalnym charakterze.

Przedsiębiorstwo zajmuje się świadczeniem różnorodnych usług przewozowych, zarówno w ramach lokalnego transportu zbiorowego, jak i regularnych oraz nieregularnych usług przewozowych. Usługi te obejmują nie tylko obszar miasta, ale również tereny podmiejskie, co umożliwia mieszkańcom oraz turystom łatwy dostęp do różnych lokalizacji.

Historia

W dniu 5 lipca 1926 roku w Kołobrzegu zainaugurowano komunikację autobusową, co stanowiło istotny krok w rozwoju miejskiego transportu. Do połowy 1940 roku, sieć autobusowa obejmowała 4 linie podmiejskie oraz 2 miejskie, obsługiwane przez flotę składającą się z 8 autobusów oraz 1 przyczepy.

Po zakończeniu II wojny światowej, w 1945 roku, komunikacja uliczna została reaktywowana, prawdopodobnie na przełomie lat 50. i 60. XX wieku. Już w roku 1973 autobusy miejskie kursowały na trzech kluczowych liniach, łączących dworzec kolejowy z Rościęcinem (linia 1), Podczelą (linia 2) oraz Radzikową (linia 3).

W roku 1980 funkcjonowało już 7 linii, na których początkowo eksploatowano autobusy marki San, a później modele Jelcz PR110. Warto zauważyć, że obecna linia 8, obsługująca dzielnicę uzdrowiskową, w tym czasie nosiła numer 5 i funkcjonowała tylko w sezonie letnim. Po roku 1990 miała miejsce likwidacja linii 9 kierującej do Budzistowa oraz linii 2 do Podczela, która została zastąpiona nową linią 5.

Dnia 11 czerwca 2010 roku w kompleksie Milenium miały miejsce uroczystości związane z 50-leciem kołobrzeskiej Komunikacji Miejskiej. W 2013 roku firma Komunikacja Miejska w Kołobrzegu Sp. z o.o. rozpoczęła wdrażanie nowoczesnego Systemu Informacji Pasażerskiej, który polegał na wyposażeniu autobusów w nadajniki GPS. Dzięki temu możliwe stało się obliczanie rzeczywistego czasu przyjazdu na przystanek danej linii. Informacje te są wyświetlane na ekranach LED, które zamontowano na niektórych przystankach.

Od 1 czerwca 2024 roku Komunikacja Miejska wprowadziła korzystne dla mieszkańców zmiany, oferując bezpłatne przejazdy dla posiadaczy Kołobrzeskiej Karty Mieszkańca. Rzeczywisty koszt tej inicjatywy, zgodnie z szacunkami, wyniesie około 1 miliona złotych dodatkowych dopłat rocznie dla miasta. W roku 2022 całkowita dopłata do działalności spółki wyniosła 10.600.000 zł, a w 2023 roku wzrosła do kwoty 11.700.000 zł.

Tabor

Tabor liniowy

W poniższym zestawieniu przedstawiono aktualny stan taboru liniowego na dzień 07.10.2022 r.

Rodzaj autobusuRok produkcjiData rozpoczęcia eksploatacjiNumery taboroweIlość
Solaris Urbino 12III generacja2011, 2013, 20152011, 2013, 2015172-177, 179, 180, 182, 18310
IV generacja20172017185-1928
IV Hybrid20212021199, 2002
Scania Citywide LF20182018193-1986
Łączna liczba pojazdów26
Procent autobusów niskopodłogowych w flocie100%

Dzięki zaawansowanej flocie autobusów, Kołobrzeg dysponuje niskopodłogowymi pojazdami, które zapewniają komfort i dostępność dla wszystkich pasażerów.

Tabor wycofany z eksploatacji

Zakres taboru, który został wycofany z eksploatacji, także odzwierciedla ewolucję komunikacji miejskiej w Kołobrzegu. Warto zaznaczyć, że stan taborowy osiągnięty na 07.10.2022 r. uwzględnia:

Typ autobusuPoczątek eksploatacjiKoniec eksploatacjiNumery taborowyLiczba
Autosan H6199420031391
Jelcz M11199220041301
Jelcz PR110M19922004, 2005, 2008-2011102, 109-114, 117, 120, 122, 132, 13812
Jelcz 120M19942011, 2012140, 1412
_Neoplan K4016td19982011, 2012151, 1522
_Nepolan N401619972012, 2013, 2016, 2017144-1507
_MAN NL22220092017166-1683
_Solaris Urbino 12 II20022018154-1563
_Solbus SN1120082020161-1633
_Scania L94UB20052020-2021158-1603
Suma pojazdów37

Przykłady pojazdów nieczynnych odzwierciedlają dynamiczny rozwój systemu transportowego, gdzie stare modele ustępują miejsca nowszym, bardziej efektywnym alternatywom.

Strefy Płatnego Parkowania

Od 1 maja 2009 roku administrację nad Strefami Płatnego Parkowania w Gminie Miasto Kołobrzeg przejęła Komunikacja Miejska w Kołobrzegu Sp. z o.o.

Przypisy

  1. Radni "za" bezpłatną komunikacją dla mieszkańców - Informacje z Kołobrzegu i okolic. Aktualne wydarzenia [online], informacje.kolobrzeg.pl [dostęp 04.06.2024 r.]
  2. Komunikacja Miejska Spółka z o.o. [online], www.km.kolobrzeg.pl [dostęp 09.08.2023 r.]
  3. Poziom04, Dwa autobusy hybrydowe zasiliły tabor Komunikacji Miejskiej [online], MiastoKolobrzeg.pl [dostęp 07.08.2022 r.]
  4. Gość, 50-lecie Komunikacji Miejskiej [online], MiastoKolobrzeg.pl, 11.06.2010 r. [dostęp 09.08.2023 r.]
  5. a b -=[Fotogaleria Transportowa]=- - Komunikacja Miejska w Kołobrzegu, sp. z o.o. KM Kołobrzeg [online], phototrans.pl [dostęp 07.10.2022 r.]
  6. a b Tabor - Komunikacja Miejska w Kołobrzegu Sp. z o.o. [online] [dostęp 07.10.2022 r.]

Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":

Biuro Literackie | Polska Żegluga Bałtycka

Oceń: Komunikacja Miejska Kołobrzeg

Średnia ocena:4.55 Liczba ocen:22